Bus(s)liv

Att aka buss i Ecuador ar en speciell upplevelse. Vare sig du aker med lokalbussen eller en buss som tar dig till mer fjarran destinationer. Det som kannetecknar de bada kategorierna ar att de kor otroligt fort, tutar i tid och otid samt slapper ut svarta moln efter sig. Farten kan inte namnas manga ganger nog. Det gar i en sadan hog hastighet att jag under vissa turer trott att busschaufforen misstagit sig sjalv for att vara flygplanspilot redo att lyfta fran marken.
Bussarna ar pyntade med citat fran Bibeln, bilder av Che Guevara, Heinekenburkar, inplastade gosdjur och politiska budskap.

Pa lokalbussarna skumpar det mer eftersom vagarna ar samre upp till byarna. Och for att bussarna ar i samre skick. Vissa bussar verkar sakna dampning och da lyfter jag sakert 3 decimeter ifran satet.
Jag tycker dock om att det inte ar sa principfast; man kan kliva pa och av lite varstans. Dorren ar alltid oppen! Aven bildligt talat.

Busschaufforen har alltid en medarbetare. En sidekick. Den har personen fungerar som inkastare, tar hand om betalningen, underhall av bussen och drommer sjalv om att en dag kora bussen.

Pa langfardsbussarna kan man fa mojlighet att kopa det mesta som kan intas, likt i vantan pa ett sportevenemang hemma. Det saljs chips, notter, grillat kott, brod, yoghurt, frukt, glass, lask och potatis bland annat. Sedan finns det de som bjuder pa en show. Rappare. Clowner. Poeter. Gitarrister.
En annan strategi ar att beratta sitt livs historia for att sedan dela ut karameller till passagerarna i hopp om att de ska lamna pengar for godiset.
Filmer visas ofta. Filmer med mycket pang pang, slagsmal eller karatesparkar ar overrepresenterade.

Det ar ofta som jag ar irriterad pa att skumpa upp och ner pa satet samt pa inkastarens hoga och enerverande skrikande men jag har en kansla av att jag kommer sakna det orsiga nojet som en busstur i detta land bjuder pa nar jag nasta gang satter mig en buss i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Chimborazeña

klockren beskrivning!

Jag tankte bara haromdagen att jag nog kommer falla en tar sittandes pa en tyst svensk buss, vad trist det kommer bli..



Vem skrev inlagget forresten?

2009-03-11 @ 18:17:52
Postat av: Therese

oj, det var jag! jag=therese

2009-03-16 @ 22:22:21
URL: http://www.thereseiecuador.blogspot.com
Postat av: Jennie Astrom

Therese, jag trodde furst att det var Ása som skrivit och be´rättat om vára bybyssar. Jag háller stenhárt med dig. Älskar att áka buss i detta land samtidigt som jag blir irriterad pá försäljare och historieberättare när jag vill ägna tankarna át annat. Nágon gáng har jag försökt läsa pá bybussen men för varje gáng bussen hoppar till har mina ögon tappat bort sig i texten och jag blivit tvungen att leta reda pá var jag var. Ännu svárare att skriva. Dá fár man parera guppen och passa pá att sätta ner pennan när det är nágurlunda slätt.

2009-03-23 @ 04:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0