Gammal skepsis kan forandras


"For 20-30 ar sedan var vi ursprungsfolk tvugna att knaboja och ta av hatten varje gang en mestis eller vit gick forbi, annars blev vi slagna och illa behandlade"

- Ofta berattar byborna om minnen de har fran forr, en historia lika otack som den ar farsk. Jag forstar att manga var skeptiska nar jag och Linnea anlande till denna by som har varit sa utsatt av diskriminering av mestiser som kommit utifran.

Och nu nar tiden har i byn, som blivit som mitt hemma, och i detta land, som jag lart mig att alska, borjar sina ser jag tillbaka pa min tid har.

Jag kanner att jag inte alls ar mest stolt over att ha gett en del klasser i skolorna om olika amnen. Det jag ar mest stolt over ar nog att jag har fatt de aldre kvinnorna i byn - de som var mest skeptiska nar vi kom hit, de som inte vagade se eller halsa pa oss - att de har borjat le mot oss, halsa pa oss och acceptera varan vistelse i deras by. Det gor mig stolt och glad. Forundrad over hur de har andrat installning, vagat lita.

Om 2 veckor ar vi tillbaka till Sverige, ett sverige som aldrig kommer bli detsamma for mig efter 5 manader i Ecuador.



Johanna i Sanancahuan Alto

Chimborazo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0